Tuesday 9 August 2011

Taatnya seorang isteri kerana Allah S.W.T. dan RasulNya



Isteri yang solehah adalah isteri yang taat, yang tahu berusaha memikat hati suaminya dan menjaganya dari fitnah-fitnah dunia, agar suaminya merasa puas tanpa harus melihat atau melirik wanita lain selain isterinya. Dia selalu membahagiakan suaminya saat suaminya berada di rumah dan menjaga dirinya saat suaminya pergi. Perilaku dan ketaatan seorang isteri seperti inilah akan selalu terbayang oleh suami, sehingga membuat rasa rindu semakin bergejolak, ketika suami pergi jauh maka suami ingin cepat kembali pulang kerana hanya ada isterinya di hati dan tidak akan berpindah ke lain hati.

Rasulullah SAW bersabda ,"Empat jenis wanita (isteri) yang berada di dalam neraka adalah :
1) Isteri yang berkata kotor kepada suaminya, ketika suaminya tidak ada di rumah dia tidak menjaga dirinya, jika bersama suaminya dia memarahinya.
2) Isteri yang memaksa suaminya untuk memberikan apa yang di luar kemampuan suaminya.
3) Isteri yang tidak mempunyai tujuan hidup kecuali makan, minnum, tidur dan tidak taat kepada Allah SWT serta tidak berbakti kepada suaminya.
4) Isteri yang tidak menutup dirinya dari kaum lelaki dan keluar rumah dengan menampakkan perhiasan dan memperlihatkan kecantikan dirinya (untuk menarik kaum lelaki).

Isteri yang solehah selalu taat dan menggunakan sebahagian besar waktunya untuk urusan rumahtangga dan sering berada di rumahnya, beramal ibadah dan mendidik anak-anaknya, ikhlas dan senang hati menyibukkan dirinya pada tugas-tugas rumahtangga dan keluarga serta memberikan perhatian penuh pada khidmat kepada suaminya. Maka kesibukan isteri demikian akan mendatangkan pahala besar padanya sama dengan mereka yang berjuang fisabilillah.

Isteri yang memiliki sifat-sifat ketaatan ini akan memperoleh darjat yang terpuji di sisi Allah SWT, sesungguhnya akan menjadi isteri sebagaimana yang digambarkan Rasulullah SAW sebagai Almaratus shalihat dan merupakan harta yang tidak ternilai dari semua harta dunia.

Rasulullah SAW bersabda,"Siapa saja isteri yang meninggal dunia, sedangkan suaminya redha terhadap pemergiannya, maka dia akan masuk syurga." (Hadith riwayat Tirmizi, Ibnu Majah, Hakim, baihaqi, Thabarani.)

Seorang wanita datang mengadap Rasulullah SAW lalu berkata,"Ya, Rasulullah, saya adalah wakil dari kaum wanita untuk mengadap tuan. Berperang itu diwajibkan oleh Allah SWT hanya atas kaum lelaki, jika mereka terkena luka maka akan mendapat pahala, dan kalau terbunuh maka mereka akan tetap hidup di sisi Allah. Dan kami kaum wanita selalu melakukan kewajipan terhadap mereka melayani dan membantu keperluan mereka, maka bagaimana kami kaum wanita jika ingin mendapatkan pahala seperti mereka?"

Maka Rasulullah SAW bersabda,"Sampaikan kepada semua wanita yang kamu jumpai bahawa taat pada suami dengan penuh kesabaran maka pahalanya seimbang dengan pahala perang membela agama Allah SWT, tetapi sedikit sekali kaum wanita atau isteri yang mengamalkannya."

Di bawah ini keutamaan seorang isteri yang taat dari hadith dan firman Allah SWT, juga sikap-sikap dan sifat-sifat wajib untuk dimiliki oleh seorang isteri serta beberapa ayat hadith antara lain :
1) Yang utama adalah taat kepada suami, jujur, sabar, khusyu' beribadah, suka berkhidmat.
2) Pandai mendidik anak-anak secara Islami, dan menutup aurat.
3) Merendahkan pandangan di hadapan suami.
4) Ikhlas dengan suami yang Allah SWT pilihkan untuknya.
5) Tidak khianat terhadap suami ketika suami keluar rumah dan menjaga harta suami.
6) Meminta izin suami kalau keluar rumah (jika keluar rumah tanpa izin suami maka akan dilaknat malaikat)
7) Ketika suami berbicara dengarkanlah dengan baik, diam dan tidak memotong pembicaraannya.
8) Selalu bersyukur dengan keadaan suaminya, walaupun dimarahi tidak boleh menjawab dan diam mendengarkan dengan sabar.
9) Cepat bertindak ketika suami berhajat kepadanya walaupun dalam keadaan letih.
10) Menunaikan hajat suami saat sibuk atau bila-bila masa saja.
11) Memenuhi keperluan suami dengan baik, mengutamakan kehendak suami daripada anak-anaknya.
12) Menerima pemberian suami baik sedikit mahupun banyak dengan rasa senang dan ikhlas.
13) Ketika berhadapan dengan suami selalu bermanis rupa, memakai wangi-wangian dan membersihkan mulut serta lebih suka berada di rumahnya.
14) Memuliakan dan menghormati kedua orang tua dan keluarganya.
15) Senantiasa setia kepada suami saat senang dan susah.
16) Selalu memohon maaf kepada suami.
17) Selalu mendahulukan suami dalam segala hal dan keadaan.
18) Menjaga ketenteraman hati suami dengan menunjukkan sikap gembira dan senang.
19) Menjaga harta suami dengan baik dan tidak mengkhianatinya.
20) Menjaga kerapian rumah dan menyiapkan makanan dan membuat air minum ketika ia pulang.
21) Memahami perasaan suami suka duka bersama, menyenangkan suami sama dengan menyenangkan Allah SWT.
21) Mendoakan dan tidak menyusahkan suami dalam segala hal peribadi.
22) Tidak mengadukan kelemahan atau keburukan suami kepada ibu bapa, kawan-kawan atau orang lain.
23) Sebaiknya tidak menghias diri ketika keluar rumah kerana kecantikan isteri hanya untuk suaminya saja bukan untuk orang lain.
24) Menerima dengan baik dan menghargai pemberian suami pada saat suka atau tidak suka.
25) Tidak berbicara kasar atau bersuara tinggi apalagi marah kepada suami di depan anak-anak atau keluarga lainnya.
26) Membela dan membenarkan suami di depan orang lain walaupun dengan keluarga sendiri.
27) Hendaklah isteri bersikap malu pada suami
28) Merasa cukup dengan apa yang ada, selau bersikap sayang dan selalu merasa dirinyalah yang salah dengan senang dan ikhlas.
29) Tidak menggunakan harta suami tanpa izinnya
30) Mengatur rumahtangga, membersihkan, menyiapkan makanan, mencuci pakaian, menjahit pakaian.
31) Mendidik anak-anaknya dengan agama dan selalu belajar ilmu agama.
32) Pastikan seorang isteri dengan senang hati dan ikhlas lahir batin bahawa dirinya adalah milik dan hak suaminya dalam ketaatan dan melayaninya untuk menginginkan keredhaan semata-mata kerana Allah SWT.
33) Seorang wanita yang solehah akan lebih baik daripada 70 orang wali atau lelaki yang soleh
34) Seorang wanita yang jahat akhlaknya lebih buruk daripada 1,000 orang lelaki yang buruk akhlaknya.
35) Seorang ibu yang meninggal dunia pada masa 40 hari setelah melahirkan anaknya, maka ia akan mendapat pahala syahid.
36) Semua penghuni syurga akan menemui Allah SWT, sesuai amalan baiknya, tetapi seorang isteri yang memelihara dirinya dari pandangan lelaki yang bukan suaminya( muhrimnya) maka Allah SWT sendiri yang datang padanya.
37) Dua orang yang solatnya tidak akan naik melebihi kepalanya dan tidak sampai kepada Allah SWT adalah seorang budak yang tidak patuh kepada tuannya dan seorang isteri yang tidak taat kepada suaminya.
38) Sesungguhnya semua burung di udara, ikan-ikan di laut dan malaikat di langit memohon ampunan untuk seorang isteri yang berbakti kepada suaminya dan senantiasa dalam keredhaan suaminya. serta barangsiapa di kalangan isteri yang tidak berbakti kepada suaminya maka dia akan mendapat laknat dari Allah SWt, malaikat dan semua manusia.
39) Barangsiapa di kalangan isteri yang bermuka masam di hadapan suaminya, maka dia dalam kemurkaan Allah SWT, sampai dia membuat suasana yang menggembirakan bagi suami dan memohon keredhaannya.
40) Sesungguhnya Allah SWT membenci dan tidak memandang seorang isteri yang tidak menyayangi suaminya dan menghina pengorbanan suaminya serta tidak berterima kasih kepada suaminya padahal dia masih memerlukan suaminya, maka Allah SWT akan melaknatnya.
41) Sesungguhnya Allah SWT tidak melihat seorang isteri yang tidak bersyukur kepada suaminya kecuali melaknatnya.
42) Urusan pertama yang ditanyakan kepada isteri pada hari kiamat nanti mengenai solatnya dan mengenai urusannya dengan suaminya (apakah melaksanakan kewajipan kepada suami atau tidak)
43) Sebaik-baik isteri adalah apabila diberi dia bersyukur dan bila tidak diberi dia bersabar, suami senang bila memandangnya dan dia taat bila disuruh suaminya.
44) Tentunya sebagai isteri yang taat selalu menjaga agar tidak berselisih dengan suaminya, jika merasa bersalah selalu menerima teguran atau nasihat suaminya. Lalu segera memperbaiki diri, bertaubat, beristighfar kepada Allah SWT hendaklah jangan sekali-kali isteri melontarkan ucapan kotor dan menyakitkan hati suaminya.
45) Perumpamaan seorang wanita yang memakai wangi-wangian dan berjalan ditengah keramaian lelaki (yg bukan muhrimnya) seperti ia telah berzina dan seperti kegelapan pada hari kiamat tidak ada cahaya baginya.(Misykat)
46) Tidaklah seorang isteri yang menyakiti suaminya ketika di dunia kecuali bidadari di syurga yang akan menjadi isterinya dan berkata,"Janganlah kamu menyakiti. sesungguhnya suamimu hanya sementara di sisimu dan sebentar lagi ia akan datang kepada kami." (H.r Tirmidzi. 3/1174)
47) Penyebab utama kebanyakan wanita yang menghuni neraka adalah keengkaran mereka terhadap kurnia yang diperoleh dari suami mereka. Andaikan seorang suami telah berbuat berbagai macam kebaikan kepada sang isteri selama bertahun-tahun, kemudian sang isteri melihat satu kesalahan pada diri sang suami, pasti akan berkata,"Belum pernah aku melihat satu kebaikan pun darimu." (H.R Bukhari).

"Isteri yang menjaga solat lima waktu, berpuasa pada bulan Ramadhan, memelihara kemaluan dan mentaati suami. nescaya Allah SWT akan memasukkannya ke dalam syurga."(H.R Ibnu Hibba)

"Seorang isteri mendirikan solat lima waktu di rumahnya, kerana solatnya wanita di rumah lebih utama daripada solatnya di masjid dan solat wanita di kamarnya lebih utama daripada solatnya di rumahnya. "(H.R. Ibnu Hibba)

"Maka isteri yang taat lebih seriing berada di rumahnya, dan jarang keluar rumah, kecuali dalam keadaan mendesak" (Qs al Ahzab 33), dan wanita yang sering keluar rumah dapat membawa keburukan dan fitnah (al Ghazali)

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.